ARS
BREVIS
Deus, cum tua gratia et amore
Incipit Ars brevis, quae est imago Artis
generalis.
Quae sic intitulatur: ‘Deus, cum tua summa
perfectione
Incipit Ars
generalis.’
PROLOGUS
Ratio, quare facimus istam Artem brevem, est, ut
Ars magna facilius sciatur. Nam scita ista, Ars dicta supra et
etiam aliae Artes de facili poterunt sciri et
addisci.
Subiectum huius Artis est respondere de omnibus
quaestionibus, supposito, quod sciatur, quid dicitur per
nomen.
Dividitur iste liber in tredecim partes, in quas
similiter Ars magna est divisa.
Prima pars est de alphabeto. Secunda de figuris. Tertia
de definitionibus. Quarta de regulis. Quinta de tabula. Sexta de evacuatione
tertiae figurae. Septima de multiplicatione quartae figurae. Octava de mixtione
principiorum et regularum. Nona de novem subiectis. Decima de applicatione.
Undecima de quaestionibus. Duodecima de habituatione. Tertia decima de modo
docendi hanc Artem. Et primo de prima parte dicemus
sic:
I
De prima parte
Quae est de alphabeto huius
Artis
Alphabetum ponimus in hac Arte, ut per ipsum
possimus facere figuras et miscere principia et regulas ad investigandum
veritatem. Nam per unam litteram, habentem multa significata, est intellectus
magis generalis ad recipiendum multa significata et etiam ad faciendum
scientiam. Et ipsum quidem alphabetum cordetenus oportet sciri. Aliter enim
artista Arte ista non poterit bene uti.
ALPHABETUM
B significat bonitatem, differentiam, utrum?, Deum,
iustitiam et avaritiam.
C significat magnitudinem, concordantiam, quid?,
angelum, prudentiam et gulam.
D significat aeternitatem sive durationem,
contrarietatem, de quo?, caelum, fortitudinem et luxuriam.
E significat potestatem, principium, quare?, hominem,
temperantiam et superbiam.
F significat sapientiam, medium, quantum?, imaginativam,
fidem et accidiam.
G significat voluntatem, finem, quale?, sensitivam, spem
et invidiam.
H significat virtutem, maioritatem, quando?,
vegetativam, caritatem et iram.
I significat veritatem, aequalitatem, ubi?,
elementativam, patientiam et mendacium.
K significat gloriam, minoritatem, quo modo et cum quo?,
instrumentativam, pietatem et inconstantiam.
II
[De secunda parte]
De quattuor figuris
1. DE PRIMA FIGURA, QUAE EST SIGNIFICATA PER
A
Pars ista in quattuor partes dividitur, videlicet in
quattuor figuras. Prima figura est de A. Ipsa figura continet in se novem
principia, videlicet bonitatem, magnitudinem, etc., et novem litteras, videlicet
B, C, D, E, etc. Ipsa quidem figura est circularis, eo quod subiectum mutatur in
praedicatum, et e converso; ut cum dicitur ‘bonitas est magna’, ‘magnitudo est
bona’; et sic de aliis. In ipsa quidem figura inquirit artista naturalem
coniunctionem inter subiectum et praedicatum, dispositionem et proportionem, ut
ad faciendum conclusionem medium possit invenire.
FIGURA I
Quodlibet principium, per se sumptum, est omnino
generale, ut cum dicitur ‘bonitas’ aut ‘magnitudo’. Quando autem unum principium
contrahitur ad aliud, tunc ipsum est subalternatum, ut cum dicitur ‘bonitas
magna’, etc. Et quando contrahitur aliquod principium ad singulare, tunc est
principium specialissimum, ut cum dicitur ‘bonitas Petri est magna’, etc. Et sic
intellectus habet scalam ascendendi et descendendi, a principio omnino generali
ad non omnino generale nec omnino speciale, et a non omnino generali nec omnino
speciali ad omnino speciale. Et sic de ascensu istius scalae potest dici suo
modo.
In principiis istius figurae est implicatum, quidquid
est. Nam quidquid est, aut est bonum, aut magnum, etc.; sicut Deus et angelus,
qui sunt boni et magni, etc. Quapropter quidquid est, reducibile est ad
principia supra dicta.
2. DE SECUNDA FIGURA, PER T
SIGNIFICATA
Secunda figura est per T nominata. Ipsa quidem continet
in se tres triangulos; et quilibet est generalis ad omnia.
FIGURA II
1. Primus triangulus est de differentia, concordantia et
contrarietate; in quo cadit, quidquid est, secundum suum modum. Nam quidquid
est, aut est in differentia, aut concordantia aut contrarietate; et extra ista
principia non est aliquid reperire.
Sciendum tamen est, quod quilibet angulus istius
trianguli habet tres species. Nam differentia est inter sensuale et sensuale, ut
puta inter lapidem et arborem. Iterum inter sensuale et intellectuale, ut puta
inter corpus et animam. Adhuc inter intellectuale et intellectuale, sicut inter
animam et Deum; aut inter animam et angelum, aut inter angelum et angelum, aut
inter Deum et angelum. Et sic de concordantia et contrarietate potest dici suo
modo. Et ista differentia, existens in quolibet angulo istius trianguli, est
scala intellectus, per quam ipse ascendit et descendit, ut medium naturale inter
subiectum et praedicatum ipse intellectus possit invenire, cum quo medio possit
concludere. Et sic de scala concordantiae et contrarietatis potest dici suo
modo.
2. Alius triangulus est de principio, medio et fine, in
quo cadit, quidquid est. Nam quidquid est, aut est in principio, aut in medio,
aut in fine; et extra ista principia nihil est.
In angulo principii causa significat causam efficientem,
materialem, formalem et finalem. Per quantitatem autem et tempus significantur
alia praedicamenta, et illa, quae ad ea reduci possunt.
In angulo medii sunt tres species medii. Ut puta medium
coniunctionis; quod existit inter subiectum et praedicatum; sicut quando dicitur
‘homo est animal’. Inter hominem enim et animal sunt media, videlicet vita et
corpus suum, sine quibus homo non potest esse animal. Item est medium
mensurationis; quod existit per actum, existentem inter agentem et agibile;
sicut amare inter amantem et amabile. Et adhuc est medium extremitatum; sicut
linea, existens inter duo puncta, et iste angulus medii est generalis scala
intellectui.
Anguli finis tres sunt species. Prima est finis
privationis. Qui quidem significat habitum privativum, et ea, quae sunt in
tempore praeterito. Finis terminationis significat metas, sicut duo
puncta, in quibus linea terminatur; sicut amare in amante et amato. Tertia
species est finis perfectionis, qui est finis ultimus; sicut homo, qui est, ut
multiplicet suam speciem, et ut Deum intelligat, diligat et recolat, et
huiusmodi. Iste angulus est scala generalis intellectui.
3. Tertius triangulus est de maioritate, aequalitate et
minoritate; et est generalis ad omnia secundum suum modum. Nam quidquid est, aut
est in maioritate, aut in aequalitate, aut in minoritate. Maioritas habet tres
species. Prima est, quando est maioritas inter substantiam et substantiam; ut
puta substantia caeli, quae est maior, quam substantia ignis. Secunda species
est, quando est maioritas inter substantiam et accidens; sicut substantia, quae
maior est sua quantitate. Substantia enim per se existit, accidens vero
nequaquam. Tertia species est, quando est maioritas inter accidens et accidens;
sicut intelligere, quod est maius, quam videre; et videre, quam currere. Et
sicut dictum est de maioritate, ita potest dici de minoritate, nam relative se
habent.
Angulus de aequalitate habet tres species. Prima est,
quando res sunt aequales substantialiter; sicut Petrus et Guilelmus, qui sunt
aequales in substantia. Secunda est, quando substantia et accidens
coaequantur; sicut substantia et sua quantitas. Tertia est, quando est
aequalitas inter accidens et accidens; sicut intelligere et amare, quae sunt
aequalia in obiecto. Et iste angulus est scala intellectui, per quam ipse
ascendit et descendit, ut in aliis triangulis dictum est. Et quando intellectus
ascendit ad obiecta generalia, ipse est generalis. Quando autem descendit ad
particularia, ipse est particularis.
Ista figura de T est serviens primae figurae. Nam per
differentiam distinguitur inter bonitatem et bonitatem, inter bonitatem et
magnitudinem, etc. Et per hanc figuram iunctam primae intellectus acquirit
scientiam. Et quia ista figura est generalis, idcirco intellectus est
generalis.
3. DE TERTIA FIGURA
Tertia figura composita est ex prima et secunda. Nam B,
quod est in ipsa, valet B, quod est in prima et secunda figura; et sic de aliis
litteris.
FIGURA III
Ipsa habet triginta sex cameras, ut patet in ipsa.
Quaelibet camera multa et diversa significata habet per duas litteras, contentas
in ea; sicut camera BC multa et diversa significata habet per B, C; similiter
camera BD multa et diversa significata habet per B, D, etc. Et hoc iam patet in
alphabeto ante dicto.
In qualibet camera sunt duae litterae, in ea contentae;
et ipsae significant subiectum et praedicatum. In quibus artista inquirit
medium, cum quo subiectum et praedicatum coniunguntur; sicut bonitas et
magnitudo, quae coniunguntur per concordantiam, et huiusmodi. Cum quo medio
artista intendit concludere et propositionem declarare.
In ipsa figura significatum est, quod unumquodque
principium cuilibet principio attribuitur; sicut B, cui attribuitur C, D; et C
attribuitur B, D, etc.; ut patet in figura. Ratio huius est, ut intellectus cum
omnibus principiis cognoscat quodlibet principium, ut ad eandem quaestionem
deducat multas rationes.
Et de hoc volumus dare exemplum de bonitate; de qua
subiectum faciemus, de aliis autem principiis praedicatum: Bonitas est magna,
bonitas est durabilis, bonitas est potens, bonitas est scibilis, bonitas est
amabilis, bonitas est virtuosa, bonitas est vera, bonitas est gloriosa, bonitas
est differens, bonitas est concordans, bonitas est contrarians, bonitas est
principians, bonitas est medians, bonitas est finiens, bonitas est maiorificans,
bonitas est coaequans, bonitas est minorificans. Et sicut diximus de bonitate,
ita potest dici de aliis principiis suo modo.
Figura ista est valde generalis; cum qua intellectus est
valde generalis ad faciendum scientias.
Condicio huius figurae est, quod una camera non sit
contra aliam, sed ad invicem concordent in conclusione; sicut camera BC, quae
non sit contra cameram BD; et sic de aliis. Cum tali quidem condicione
intellectus condicionat se, et facit scientiam.
4. DE QUARTA FIGURA
Quarta figura habet tres circulos. Quorum superior est
immobilis, duo autem inferiores sunt mobiles, ut in figura
patet.
FIGURA IV
Circulus medius volvitur sub circulo superior immobili;
ut puta, quando ponitur C sub B. Circulus autem inferior volvitur sub medio
circulo; sicut quando ponitur D sub C. Et tunc temporis formantur novem camerae;
BCD est una; CDE est alia; et sic de aliis.
Deinceps E circuli minoris ponatur sub C circuli
mediocris; et tunc temporis formantur aliae novem camerae. BCE est una camera,
CDF alia. Et cum omnes litterae circuli minoris erunt discursae cum B circuli
maioris et cum C circuli mediocris, tunc temporis C est medium inter B et D, eo
quia B et D participant inter se ad invicem per significata de C. Et sic de
aliis cameris. Et sic per media camerarum homo venatur necessarias conclusiones
et invenit illas.
Iterum discurrantur litterae cum B eiusdem circuli
maioris et cum D circuli mediocris; et sic de aliis litteris circuli mediocris
et circuli inferioris, mutando illas, B circuli maioris existente immobili,
usquequo perveniatur cum B circuli maioris ad I circuli mediocris et ad K
circuli inferioris et sic erunt ducentae quinquaginta et duae
camerae.
Figura ista generalior est, quam tertia, quia in
qualibet camera istius figurae sunt tres litterae; sed in qualibet camera
tertiae figurae non sunt nisi duae litterae. Ideo intellectus est generalior per
quartam figuram, quam per tertiam.
De condicione quartae figurae est, quod intellectus
applicet illas litteras ad propositum, quae videntur magis applicabiles
proposito. Facta camera, de tribus litteris recipiat significata litterarum,
respiciendo convenientiam, existentem inter subiectum et praedicatum, evitando
inconvenientiam. Et cum ista condicione intellectus facit scientiam per quartam
figuram, et habet multas rationes ad eandem conclusionem.
Diximus de quattuor figuris, quas cordetenus oportet
sciri; sine quibus artista non potest hac Arte uti nec practicare
bene.
III
De tertia parte
Quae est de definitionibus viginti[1]
principiorum
In hac Arte sua principia definiuntur, ut per
definitiones ipsa cognoscantur, et ut ipsis homo utatur affirmando aut negando,
tali veromodo, quod definitiones remaneant illaesae. Cum talibus enim
condicionibus intellectus facit scientiam, et invenit media, et fugat
ignorantiam, quae sua est inimica.
1. Bonitas est ens, ratione cuius bonum agit
bonum.
2. Magnitudo est id, ratione cuius bonitas et duratio
sunt magnae[2].
3. Aeternitas vel duratio est id, ratione cuius bonitas,
etc. durant.
4. Potestas est ens, ratione cuius bonitas, etc. possunt
existere et agere.
5. Sapientia est id, ratione cuius sapiens
intelligit.
6. Voluntas est id, ratione cuius bonitas, magnitudo,
etc. sunt amabiles sive desiderabiles.
7. Virtus est origo unionis bonitatis, magnitudinis,
etc.
8. Veritas est id, quod verum est de bonitate,
magnitudine, etc.
9. Gloria est ipsa delectatio, in qua bonitas, etc.
quiescunt.
10. Differentia est id, ratione cuius bonitas, etc. sunt
rationes inconfusae sive clarae.
11. Concordantia est id, ratione cuius bonitas, etc. in
uno et in pluribus concordant.
12. Contrarietas est quorundam mutua resistentia propter
diversos fines.
13. Principium est id, quod se habet ad omnia ratione
alicuius prioritatis.
14. Medium est subiectum, in quo finis influit
principio, et principium refluit fini, et est sapiens naturam
utriusque.
15. Finis est id, in quo principium
quiescit.
16. Maioritas est imago immensitatis bonitatis,
magnitudinis, etc.[3]
17. Aequalitas est subiectum, in quo finis
concordantiae, bonitatis, etc. quiescit.
18. Minoritas est ens circa nihil.
Diximus de definitionibus principiorum, quas oportet
scire cordetenus. Ignoratis enim definitionibus Ars est
indocibilis.
IV
De quarta parte
Quae est de regulis
Regulae huius Artis sunt decem quaestiones
generales, ad quas reducuntur omnes aliae quaestiones, quae fieri possunt. Et
sunt istae: (B) Utrum sit?, (C) Quid sit?, (D) De quo est?, (E) Quare est?, (F)
Quantum est?, (G) Quale est?, (H) Quando est?, (I) Ubi est?, (K‑1) Quo modo
est?, (K‑2) Cum quo est?[4]
Quaelibet istarum quaestionum habet suas
species:
B. ‘Utrum?’ habet tres species, videlicet dubitativam,
affirmativam et negativam, ut in principio intellectus supponat utramque partem
esse possibilem, et non liget se cum credere, quod non est suus actus, sed
intelligere. Et ita accipiat illam partem, cum qua habet maius intelligere. Nam
oportet illam esse veram.
C. ‘Quid?’ habet quattuor species. Prima est definitiva;
sicut quando quaeritur: Quid est intellectus? Et respondendum est, quod ipse est
illa potentia, cui proprie competit intelligere.
Secunda species est, quando quaeritur: Intellectus quid
habet in se coessentialiter? Et respondendum est, quod habet sua correlativa,
scilicet intellectivum, intelligibile et intelligere; sine quibus esse non
potest; et etiam sine ipsis esset otiosus et indigens natura, fine et
quiete.
Tertia species est, quando quaeritur: Quid est ens in
alio? Sicut quando quaeritur: Quid est intellectus in alio? Et respondendum est,
quod est bonus, intelligens in bonitate; et magnus, intelligens in magnitudine,
etc.; et in grammatica grammaticus; et in logica logicus; et in rhetorica
rhetoricus, etc.
Quarta species est, quando quaeritur: Quid habet ens in
alio? Ut cum dicitur: Quid habet intellectus in alio? Et est respondendum, quod
in scientia intelligere, et in fide credere.
D. Regula ‘De quo?’ habet tres species. Prima est
primitiva; sicut quando dicitur: Intellectus de quo est? Et est respondendum,
quod est de se ipso, eo quia non derivatur ab aliquo generali naturaliter.
Secunda species est, quando quaeritur specialiter: De
quo est ens? Sicut quando quaeritur: De quo est intellectus? Et est
respondendum, quod est de sua forma et sua materia specificis, cum quibus habet
specificum intelligere.
Tertia species est, quando quaeritur: Cuius est ens?
Sicut quando quaeritur: Cuius est intellectus? Et est respondendum, quod est
hominis, sicut pars sui totius, et equus sui domini.
E. Quarta regula habet duas species, scilicet formalem
et finalem. Formalis, quando quaeritur: Ens quare est? Sicut quando quaeritur:
Intellectus quare est? Et est respondendum, quod est de sua forma et de sua
materia specificis, cum quibus habet specificum intelligere, et cum ipsis agit
per suam speciem.
Secunda species est respectu finis. Sicut quando
quaeritur: Intellectus quare est? Et respondendum est: Ut sint obiecta
intelligibilia; aut ut de rebus scientia haberi possit.
F. Quinta regula quaerit de quantitate. Et habet duas
species. Prima est, quando quaeritur de quantitate continua. Ut cum dicitur:
Quantus est intellectus? Et respondendum est, quod est tantus, quantus per
spiritualem quantitatem esse potest; non autem est quantum punctualiter nec
linealiter.
Secunda species est, quando quaeritur de quantitate
discreta. Ut cum dicitur: Quantus est intellectus? Et est respondendum, quod est
tantus, quot sunt sua correlativa, a quibus sua essentia est diffusa et
sustentata, videlicet intellectivum, intelligibile et intelligere; cum quibus
est theoricus et practicus, generalis et particularis.
G. Sexta regula est de qualitate. Et habet duas species.
Prima est, quando quaeritur: Quae est propria et primaria qualitas ipsius
intellectus? Et est respondendum, quod intelligibilitas, cum qua ipse est
habituatus. Intelligere autem extrinsecum est proprietas secundaria et magis
remota, cum qua ipse intellectus intelligit hominem aut leonem, etc. Ex quo
intelligere intrinsecum et substantiale ipsius intellectus est habituatum; et
similiter de intelligibili extrinseco.
Secunda species est, quando quaeritur de qualitate
appropriata. Sicut quando quaeritur: Quae est qualitas appropriata ipsius
intellectus? Et est respondendum, quod credere, aut dubitare, aut supponere. Non
enim isti actus conveniunt intellectui proprie, sed
intelligere.
H. Septima regula quaerit de tempore. Et habet quindecim
species, ut patet in Arte magna, per regulam C, D, K significatas. Sed
quia haec Ars est brevis, ideo sub brevibus verbis tractamus ipsam
regulam. Sicut quando quaeritur: Per quem modum est intellectus in tempore, cum
ipse non sit punctualis nec linealis? Ad quod respondendum est, quod intellectus
est in tempore, eo quia est inceptus sive novus; et consistit in tempore
successive, mediante motu corporis, cum quo est
coniunctus.
I. Octava regula quaerit de loco. Et habet quindecim
species per regulam C, D, K significatas, ut patet in Arte magna. Sicut
quando quaeritur: Intellectus ubi est? Et hic breviter respondendum est, quod
est in subiecto, in quo est, sicut pars in suo toto; non autem conclusus, sed
diffusus est in illo. Intellectus enim non habet essentiam punctualem, nec
linealem, nec superficiem.
K continet duas regulas, videlicet modalem et
instrumentalem. K‑1. Regula modalitatis habet quattuor species. Sicut quando
quaeritur: Quo modo est intellectus? Et: Quo modo est pars in parte, et partes
in toto, et totum in suis partibus? Et: Quo modo transmutat similitudinem suam
extra se? Ad quod respondendum est, quod subiective per illum modum, per quem
est deductus per species supra dictas. Et intelligit obiective per illum modum,
quem habet inveniendo medium, existens inter subiectum et praedicatum, et
figuris designatum, multiplicando species peregrinas, a sensu et imaginatione
abstractas, quae in suo proprio intelligibili sunt caracterizatae et
intellectae.
K‑2. Secunda regula de K habet quattuor species.
Videlicet quando quaeritur: Intellectus cum quo est? Et: Cum quo est pars in
parte, et partes in toto, et totum in partibus suis? Et: Cum quo transmittit
similitudinem suam extra? Ad quod respondendum est, quod ipse est cum suis
correlativis, sine quibus non potest esse nec intelligere. Et intelligit enim
cum speciebus peregrinis, de quibus facit instrumentum ad
intelligendum.
Diximus de regulis. Cum quibus intellectus solvit
quaestiones, deducendo eas per regulas, respiciendo, quid significat regula et
eius species subiective, deducendo quaestionem per principia et regulas,
intellectu obiectando illam quaestionem dubitabilem cum definitionibus
principiorum, eligendo, intelligendo intelligibili affirmantem aut negantem; et
quod ipse intellectus sit a dubitatione separatus.
V
De quinta parte
Quae est de tabula
Tabula ista est subiectum, in quo intellectus se facit
universalem, eo quia intelligit et abstrahit ab ipso multa particularia omnium
materiarum, discurrendo principia per particularia obiective, et regulas
subiective, applicando cuilibet quaestioni viginti rationes, declarando ipsam
quaestionem; et a qualibet camera ipsius columnae abstrahitur una
ratio.
Tabula habet septem columnas, ut patet. In quibus
implicantur octoginta quattuor columnae, explicatae in Arte magna. In
ipsa tabula T[5]
significat, quod litterae, quae sunt a parte ante T, sunt de prima figura; et
quae sunt post T, sunt de secunda figura.
TABULA
bcdt
cdet
deft
efgt
fght
ghit
hikt
bctb
cdtc
detd
efte
fgtf
ghtg
hith
bctc
cdtd
dete
eftf
fgtg
ghth
hiti
bctd
cdte
detf
eftg
fgth
ghti
hitk
bdtb
cetc
dftd
egte
fhtf
gitg
hkth
bdtc
cetd
dfte
egtf
fhtg
gith
hkti
bdtd
cete
dftf
egtg
fhth
giti
hktk
btbc
ctcd
dtde
etef
ftfg
gtgh
hthi
btbd
ctce
dtdf
eteg
ftfh
gtgi
hthk
btcd
ctde
dtef
etfg
ftgh
gthi
htik
cdtb
detc
eftd
fgte
ghtf
hitg
ikth
cdtc
detd
efte
fgtf
ghtg
hith
ikti
cdtd
dete
eftf
fgtg
ghth
hiti
iktk
ctbc
dtcd
etde
ftef
gtfg
htgh
ithi
ctbd
dtce
etdf
fteg
gtfh
htgi
ithk
ctcd
dtde
etef
ftfg
gtgh
hthi
itik
dtbc
etcd
ftde
gtef
htfg
itgh
kthi
dtbd
etce
ftdf
gteg
htfh
itgi
kthk
dtcd
etde
ftef
gtfg
htgh
ithi
ktik
tbcd
tcde
tdef
tefg
tfgh
tghi
thik
Per ipsam tabulam intellectus est ascensivus et
descensivus. Ascensivus est, quia ascendit ad priora et generaliora. Descensivus
est, quia descendit ad posteriora et particularia. Adhuc est copulativus, eo
quod copulat columnas; sicut columna BCD copulatur cum columna CDE; et sic de
aliis.
VI
De sexta parte
Quae est de evacuatione tertiae
figurae
In tertia figura intellectus evacuat cameras, eo quia
abstrahit ab ipsis tantum, quantum potest, recipiendo a qualibet camera ea, quae
significant litterae, ut applicent illa significata ad propositum; et sic facit
se applicativum et investigativum et inventivum. Et de hoc dabimus exemplum in
una camera. Et sicut sequitur de illa, ita sequitur de
aliis.
De camera BC intellectus haurit duodecim propositiones,
dicendo sic: Bonitas est magna, bonitas est differens, bonitas est concordans.
Magnitudo est bona, magnitudo est differens, magnitudo est concordans.
Differentia est bona, differentia est magna, differentia est concordans.
Concordantia est bona, concordantia est magna, concordantia est differens.
Factis istis duodecim propositionibus, mutando subiectum in praedicatum, et e
converso, sic camera est evacuata ipsis propositionibus.
Deinde evacuet eam duodecim mediis. Et dicuntur media,
eo quia consistunt inter subiectum et praedicatum, cum quibus conveniunt genere
aut specie. Et cum illis medii intellectus facit se disputativum et
determinativum. Ut cum dicitur: Omne id, quod magnificatur a magnitudine, est
magnum. Bonitas magnificatur a magnitudine; ergo bonitas est magna. Et sic de
aliis, etc.
Et facta ista evacuatione, intellectus evacuet ipsam
cameram viginti quattuor quaestionibus, eo quia in qualibet propositione sunt
duae quaestiones implicite. Et hoc sic: Bonitas est magna: Utrum bonitas sit
magna? Quid est bonitas magna? Bonitas est differens: Utrum bonitas est
differens? Quid est bonitas differens? Bonitas est concordans: Utrum bonitas sit
concordans? Quid est bonitas concordans? Magnitudo est bona: Utrum magnitudo sit
bona? Quid est magnitudo bona? Magnitudo est differens: Utrum magnitudo sit
differens? Quid est magnitudo differens? Magnitudo est concordans: Utrum
magnitudo sit concordans? Quid est magnitudo concordans? Differentia est bona:
Utrum differentia sit bona? Et: Quid est differentia bona? Differentia est
magna: Utrum differentia sit magna? Et: Quid est differentia magna? Differentia
est concordans: Utrum differentia sit concordans? Et: Quid est differentia
concordans? Concordantia est bona: Utrum concordantia sit bona? Et: Quid est
concordantia bona? Concordantia est magna: Utrum concordantia sit magna? Quid
est concordantia magna? Concordantia est differens: Utrum concordantia sit
differens? Quid est concordantia differens?
Facta ista evacuatione quaestionum, intellectus evacuet
cameram cum definitionibus bonitatis et magnitudinis, et cum tribus speciebus
differentiae et concordantiae, ut patet in secunda figura. Deinde evacuet
cameram cum tribus speciebus regulae B, et cum quattuor speciebus regulae C; et
expedita ista evacuatione, intellectus solvat praedictas quaestiones in illa
evacuatione, sequendo condiciones camerae, affirmando aut negando. Et sic
intellectus expellit de camera dubitationes, et consistit in illa quietus et
assertivus. Et etiam cognoscit se valde generalem et artificiatum, et de magna
scientia habituatum.
VII
De septima parte
Quae est de multiplicatione quartae
figurae
Multiplicatio quartae figurae consistit in hoc,
videlicet quod prima camera BCD in quarta figura sive in tabula significat, quod
B unam condicionem habet cum C, et aliam cum D; et C unam condicionem habet cum
B, et aliam cum D; et D unam condicionem habet cum B, et aliam cum C. Et sic
sunt in ipsa camera sex condiciones, cum quibus intellectus se condicionat et
disponit ad investigandum et inveniendum, et obiciendum et probandum, et ad
determinandum.
Post istas sex condiciones intellectus acquirit alias
sex condiciones, volvendo circulum minorem, ponendo suum E sub C circuli
mediocris, sub quo erat suum D. Et quia mutata est camera, idcirco mutantur eius
condiciones. Et sic intellectus habituat se de duodecim condicionibus; et sic
per alias cameras, multiplicando columnas et volvendo
illas.
Condiciones, quas intellectus multiplicat per istum
modum, sunt difficiles ad numerandum. Nam de qualibet camera potest intellectus
sic evacuare triginta propositiones et nonaginta quaestiones, sicut de camera BC
tertiae figurae sunt duodecim propositiones et viginti quattuor
quaestiones.
Et in isto passu cognoscit se intellectus valde
generalem et artificiatum super alium intellectum, ignorantem istam
Artem, deducendo ipsum[6]
ad multa inconvenientia et impossibilia. Et sic sophista coram tali intellectu
non potest stare, eo quia talis intellectus artistae huius Artis utitur
condicionibus primitivis et naturalibus; sophista autem secundariis et extra
naturam consideratis; ut patet in Arte magna.
VIII
De octava parte
Quae est de mixtione principiorum et
regularum
In parte ista intellectus miscet unum principium cum
alio, discurrendo quodlibet principium per omnia principia cum sua definitione,
discurrendo quodlibet principium per omnes species regularum. Et per talem
discursum intellectus habet notitiam de quolibet principio. Et tot vicibus, quot
miscet ipsum diversimode, habet notitiam diversam ab ipso. Et tot media, quae
intellectus invenit ad concludendum, quis possit numerare, intellectu evacuante
ipsam mixtionem, sicut evacuare cameram BC, ut supra dictum
est?
Ista mixtio est centrum et fundamentum ad inveniendum
multas propositiones, quaestiones et media, condiciones et solutiones, et etiam
obiectiones. Sed hoc exemplificare dimittimus intellectui bene intuenti, causa
brevitatis, et quia in Arte magna est declaratus et exemplificatus modus
mixtionis.
Ulterius: Haec mixtio est subiectum et refugium artistae
huius Artis, ut inveniat in ipsa, quidquid vult, ad placitum. Nam si
indiget aliquo, quod sit de genere bonitatis, discurrat ipsam bonitatem per
omnia principia et regulas, et inveniet de ipsa, quidquid intelligere voluerit.
Et sicut dicimus de bonitate, ita potest dici de aliis principiis. Ista mixtio
est condicionata et ordinata; sicut una res est distincta ab alia. Nam si
discurratur divina bonitas per principia et regulas, ipse quidem discursus
divinae bonitatis requirit altiores definitiones et species regularum, quam
discursus bonitatis angeli; et discursus bonitatis angeli, quam discursus
bonitatis hominis; et discursus bonitatis hominis, quam discursus bonitatis
leonis. Et sic de aliis suo modo.
IX
De nona parte
Quae est de novem subiectis
In parte ista ponuntur novem subiecta, in alphabeto
significata; in quibus cadit, quidquid est, et extra ipsa nihil est. Primum
subiectum est Deus, per B significatum. Secundum subiectum est angelus, per C
significatum. Tertium subiectum est caelum, per D significatum. Quartum
subiectum est homo, per E significatum. Quintum est imaginatio, per F
significatum. Sextum subiectum est sensitiva, per G significatum. Septimum est
vegetativa, per H significatum. Octavum est elementativa, per I significatum.
Nonum et ultimum est instrumentalitas, per K significatum.
Quoniam in Arte magna quodlibet subiectum est
deductum per principia et regulas, idcirco ipsa hic non discurrimus, quia hanc
Artem breviorem illa volumus agere, et quia illa deductio in hac
Arte est implicata. Propter quod illam dimittimus intellectui intuenti
bene. Et sufficit exemplum, datum in tertia figura, in qua applicamus omnia
principia ad bonitatem. Et etiam ad intellectum omnes regulas huius
Artis.
Tractatus istorum subiectorum consideramus cum quattuor
condicionibus, ut per eas intellectus sit condicionatus ad discurrendum
praedicta subiecta per principia et regulas condicionaliter, secundum quod
quodlibet subiectum est condicionatum per suam naturam et essentiam. Nam divina
bonitas unam condicionem habet in Deo; et bonitas angelica aliam in ipso angelo;
et sic de aliis suo modo. Et hoc idem sequitur de regulis suo
modo.
Prima condicio haec est, videlicet ut quodlibet
subiectum habeat suam definitionem, cum qua sit differens ab omni alio subiecto.
Et si quaeratur aliquid de ipso subiecto, quod respondeatur, tali modo
affirmando vel negando, ut definitiones principiorum conveniant cum ipsa
definitione; et sic de regulis, sine aliqua laesione principiorum et
regularum.
Secunda condicio est, quod in iudicio sive in practica
conservetur differentia subiectorum. Sicut divina bonitas, quae differt a
bonitate angelica per infinitatem et aeternitatem, eo quia talis bonitas est ei
ratio, ut agat bonum infinitum et aeternum. Bonitas enim angelica nequaquam;
finita et nova est.
Tertia condicio est, quod concordantia, quae est inter
unum subiectum et aliud subiectum, non destruatur; sicut concordantia, quae est
inter Deum et angelum. Concordant enim in spiritualitate. Et sic de aliis suo
modo potest dici.
Quarta condicio est, quod secundum quod unum subiectum
est nobilius et altius, ei attribuantur altiora et nobiliora principia et
regulae, quam alteri. Sicut Deus, qui est altius et nobilius subiectum, quam
angelus, etc.; angelus, quam homo; et sic de aliis suo
modo.
1. DE PRIMO SUBIECTO, QUOD EST DE DEO, DISCURSO PER
PRINCIPIA
Deus est discursibilis per principia et regulas. Nam
Deus est bonus, magnus, etc. De ipso multae definitiones possunt dari, largo
modo definiendo. Sed hic unam ei damus: Deus est ens, quod extra se non indiget
aliquo. In ipso namque totaliter sunt omnes perfectiones.
Cum illa quidem definitione est Deus differens ab omni
alio ente. Omnia enim alia entia indigent aliquo extra se.
In Deo non est aliqua contrarietas nec minoritas, quia
principia privativa et defectiva sunt.
Verumtamen in Deo est maioritas respectu aliorum entium.
Et aequalitas; nam aequalia principia habet, videlicet bonitatem et
magnitudinem, etc., et aequales actus et relationes habet.
In Deo est differentia correlativorum, sine qua ipsi
correlativi nequaquam esse possunt; nec Deus absque ipsis posset habere actionem
intrinsecam infinitam et aeternam; immo sine ipsis omnes suae rationes essent
otiosae; quod est valde impossibile.
In Deo est concordantia, ut cum ipsa distet infinite et
aeterne a contrarietate, et sua correlativa conveniant infinite et aeterne in
una essentia et natura; et sic de suis rationibus potest
dici.
In Deo non est quantitas, nec tempus, nec ullum
accidens. Ratio huius est, quia substantia sua ab omni accidente est segregata
et denudata; nam infinita et aeterna est. Deo sic condicionato per quattuor
condiciones ante dictas, videlicet quod intellectus intelligit se condicionatum
ad intelligendum Deum et ea, quae de ipso dici possunt per principia et regulas,
Deo appropriatas, ac cognoscit et intelligit, quod si angelus habet naturale
posse in se, et sic de aliis, multo magis Deus, cum sit subiectum magis altum;
ut patet per locum a minori ad maius.
2. DE SECUNDO SUBIECTO, QUOD EST DE
ANGELO
Angelus est deducibilis per principia et regulas. Ipse
quidem naturalem bonitatem, magnitudinem, durationem habet, etc. Et definitur
sic: Angelus est spiritus, corpori non coniunctus.
In ipso non est contrarietas naturalis, nam
incorruptibilis est. In ipso est materia de ‑bilibus, scilicet de bonificabili
et magnificabili, etc., ut per secundam speciem D significatum
est.
In angelo est maioritas, eo quia est magis similis Deo,
quam homo; quia altiora principia et regulas habet, quam homo. Et in isto passu
cognoscit intellectus, quod si homo non potest uti sensibilibus absque organis,
non sequitur propter hoc, quod angelus non possit sine organo; nam angelus
natura est superior. Et in isto passu cognoscit intellectus, quod angeli possunt
loqui inter se et agere in nobis absque organo, et transire ab uno loco ad alium
sine medio; et sic de aliis, ut patet per intellectum, discursum per
regulas.
In angelo est differentia. Nam suus intellectus,
voluntas et memoria differentes sunt inter se.
Aequalitas intelligendi, amandi et recolendi est in
angelo, ratione obiecti supremi, ut Deus, qui aequaliter est intelligibilis,
amabilis et recolibilis.
In angelo est minoritas; nam ex nihilo ipse est
creatus.
3. DE TERTIO SUBIECTO, QUOD EST DE
CAELO
Caelum habet bonitatem naturalem, magnitudinem et
durationem, etc. Et definitur sic: Caelum est prima substantia
mobilis.
In eo non est contrarietas. Non enim est ex principiis
contrariis compositum. In ipso enim sunt instinctus et appetitus naturales, et
per consequens motus, sine quo non posset habere naturam, instinctum et
appetitum.
Verumtamen in eo est principium. Efficiens enim est in
inferioribus; et etiam est constitutum ex sua forma et materia specifica, ut
agat per suam speciem.
Suus motus est ei finis et quies.
Caelum est in suo loco, sicut corpus in sua
superficie.
Adhuc est in tempore. Ipsum namque novum est; et est
etiam in tempore, sicut efficiens in suo effectu. Et sic de aliis suis
accidentibus suo modo.
4. DE QUARTO SUBIECTO, QUOD EST
HOMO
Homo est compositus ex anima et corpore. Ratione cuius
deductibilis est per principia et regulas duobus modis, videlicet modo
spirituali et modo corporali. Et definitur sic: Homo est animal homificans. In
homine sunt omnia principia et regulae dupliciter propter duplicitatem naturae,
scilicet spiritualis et corporalis, ex quibus est constitutus. Et ideo est magis
generalis, quam aliud ens creatum. Ratione cuius potest dici procul dubio, quod
homo est maior pars mundi.
5. DE QUINTO SUBIECTO, QUOD EST
IMAGINATIVA
In imaginativa sunt principia et regulae specifice ad
imaginandum imaginabilia; sicut in adamante ad attrahendum ferrum. Et definitur
sic: Imaginativa est illa potentia, cui proprie competit imaginare. Et ideo
imaginativa ducta est per principia et regulas, quae conveniunt imaginativae.
Intellectus quidem de ipsa habet magnam notitiam, etiam de his, quae sibi
conveniunt; imaginativa abstrahit speciem a sensatis cum sensibus
particularibus, et hoc cum suis correlativis, per secundam speciem C
significatis. Et cum bonitate facit species illas bonas; et cum magnitudine
magnificat illas; sicut quando imaginatur unum magnum montem aureum. Cum
minoritate autem minorificat eas; sicut quando imaginatur unum punctum
indivisibilem. Imaginativa habet instinctum, sicut bruta animalia habent
industriam ad vivendum, et sicut capra ad evitandum lupum. Imaginativa habet
appetitum ad imaginandum imaginabile, ut quiescat in illo, imaginando
illud.
Sensus particulares utentes sensibilibus impediunt
imaginativae suum actum, quod non potest habere; sicut videns cum oculis
coloratum. Et tunc temporis imaginativa non potest habere suum actum, videlicet
quia imaginari non potest imaginabile peregrinum, quousque habens oculos claudit
illos, et tunc imaginativa habet suum actum, sive potest habere
illum.
Videns magis attingit coloratum videndo, quam
imaginando; sensatum enim est magis circa ipsum sensum. Imaginativa autem
mediante sensu imaginabile attingit. Imaginativa non est ita generalis potentia
in sensatis, sicut sensitiva; ut patet per tactivam, cum qua homo tenens lapidem
in uno et eodem tempore sentit diversa plura, videlicet lapidis ponderositatem,
frigiditatem, asperitatem atque duritiem; imaginativa autem nequaquam, nisi
successive. Et sic de aliis similibus istis. Et haec sufficiant causa
brevitatis.
6. DE SEXTO SUBIECTO, QUOD EST
SENSITIVA
Principia et regulae sunt in sensitiva per modum
specificum. Nam unum posse habet per visum; aliud per auditum, etc. Et hoc
maxime faciunt duae proprietates, instinctus et appetitus. Et definitur sic:
Sensitiva est potentia, cui proprie competit sentire. Sensitiva causat sensata
cum suis principiis et regulis specificis. Ipsa est generalis per sensum
communem; particularis autem per sensus particulares. Per sensum communem habet
correlativos communes; per particulares autem sensus habet correlativos
particulares. Vita radicalis sensitivae vivit ex vita vegetabili, cum quo est
connexa, et in ea plantata, sicut vegetativa in elementativa. Sensitiva per
omnes sensus sensat obiecta; sicut per visum sensat coloratum, et per auditum
vocem, mediante affatu, ei nominante illam. Absque enim affatu auditus quidem
non potest sensare vocem. Et in isto passu cognoscit intellectus, quod affatus
sit sensus.
7. DE SEPTIMO SUBIECTO, QUOD EST
VEGETATIVA
In vegetativa sunt principia et regulae specifice, cum
quibus plantae agunt secundum suas species, in quibus sunt. Piper enim agit
secundum suam speciem, et rosa secundum suam, et lilium secundum suam, etc.
Principia vegetativae condensiora sunt, quam sensitivae principia; et sic
sensitivae[7]
principia, quam imaginativae principia. Et definitur sic: Vegetativa est
potentia, cui proprie competit vegetare. Ipsa quidem sic vegetat elementata suo
modo, sicut sensitiva sensat vegetata sive elementata. Vegetativa
transsubstantiat elementativam in suam speciem per modum generationis; et ex
illa vivit, crescit et nutritur. Vegetativa quidem moritur, elementativa sibi
deficiente; sicut lumen moritur in lampade, oleo
deficiente.
8. DE OCTAVO SUBIECTO, QUOD EST
ELEMENTATIVA
In elementativa sunt principia et regulae specifice, cum
quibus habet multas species; ut aurum et argentum, et huiusmodi. Et definitur
sic: Elementativa est potentia, cui proprie competit elementare. Ipsa habet
correlativos communes, sicut et sensitiva; et sic de suis particularibus potest
dici, videlicet de igne, aere, aqua, terra. Quae habent suos correlativos, sine
quibus ipsa elementa esse non possunt; sicut et correlativa absque elementis non
possunt esse, quae sunt ultima fundamenta ipsius elementativae. Et elementativa
per ipsa habet punctos, lineas et figuras, longum, latum et profundum, et corpus
plenum, qualitates et complexiones, duritiem, asperitatem, levitatem,
ponderositatem, etc. Et in isto passu cognoscit intellectus, quod elementa sunt
actualiter in elementatis, tamen remisso modo. Nam aliter elementata non
haberent, ex quo essent; nec essent de genere substantiae; neque haberent
formam, materiam, motum, instinctum, longum, latum, plenum, neque appetitum;
quod est valde impossibile et absurdum dicere.
9. DE NONO SUBIECTO, QUOD EST
INSTRUMENTATIVA
Istud subiectum est de instrumentalitate. Et
consideratur duobus modis, scilicet naturaliter; sicut oculus, qui est
instrumentum ad videndum. Et moraliter; sicut iustitia ad iudicandum, et
martellus ad fabricandum.
Instrumentum quidem naturale potest cognosci, deducendo
ipsum per principia et regulas huius Artis, specifico modo. Similiter et
instrumentum morale per eadem principia et regulas, suo modo
specifico.
Differunt enim inter se instrumenta naturalia et
moralia. Talem autem deductionem sive discursum dimittimus intellectui bene
intuenti. Et si intellectus artistae deficit in tali deductione, recurrat ad
Artem magnam, in qua largius tractamus de moralibus. Sed quia de
moralibus mentionem facimus in alphabeto, idcirco volumus definire instrumenta
moralia, ut per definitiones et principia et regulas artista habeat notitiam de
moralibus.
1. Instrumentativa est potentia, cum qua moralis agit
moraliter.
2. Iustitia est habitus, cum quo iustus agit
iuste.
3. Prudentia est habitus, cum quo prudens utitur
prudenter.
4. Fortitudo est habitus, cum quo fortis corde agit
viriliter.
5. Temperantia est habitus, cum quo temperatus utitur in
agendo temperate.
6. Fides est habitus, cum quo aliquis credit id esse
verum, quod non sentit nec intelligit.
7. Spes est habitus, cum quo aliquis sperat veniam a
Domino dari et gloriam, et confidit se in suo bono et potenti
amico.
8. Caritas est virtus, cum qua habens propria bona illa
facit communia.
9. Patientia est habitus, cum quo patiens vincit, et non
vincitur.
10. Pietas est habitus, cum quo pius dolet de dolore
proximi sui.
11. Avaritia est habitus, cum quo dives est pauper et
mendicat.
12. Gula est habitus, cum quo gulosus est incarceratus
in posterum in infirmitate et paupertate.
13. Luxuria est habitus, cum quo homo utitur suis
potentiis indebite et contra matrimonium.
14. Superbia est habitus, cum quo homo superbus conatur
hominibus superesse; et est contra humilitatem.
15. Accidia est habitus, cum quo accidiosus condolet de
bonis alterius, et congaudet de malis illius.
16. Invidia est habitus, cum quo invidiosus appetit
iniuste bona alterius.
17. Ira est habitus, cum quo iratus ligat suam
deliberationem et libertatem.
18. Mendacium est habitus, cum quo mendax fatur sive
testatur contra rei veritatem.
19. Inconstantia est habitus, cum quo inconstans est
multifarie variabilis.
Dictum est de novem subiectis. De quibus artista potest
habere notitiam, discurrendo ipsa per principia et regulas huius
Artis.
X
Decima pars
Quae est de applicatione
Applicatio dividitur in tres partes. Prima est, quando
applicatur implicitum ad explicitum. Secunda est, quando abstractum applicatur
ad concretum. Tertia, quando quaestio applicatur ad loca huius Artis. Et
primo de prima parte sic dicimus:
1. Si termini quaestionis sunt impliciti, applicentur ad
terminos huius Artis applicatos[8];
sicut quando quaeritur: Utrum Deus sit? Aut: Utrum angeli sint? Et sic de aliis
applicentur ad bonitatem, magnitudinem, etc., videlicet: Utrum sit bonum,
magnum[9],
etc. esse Deum et esse angelum?
2. De secunda parte sic est dicendum: Si termini
quaestionis sunt abstracti, applicentur ad suos terminos concretos, sicut
bonitas ad bonum, magnitudo ad magnum, color ad coloratum et sic de
aliis.
Et videatur, per quem modum se habeat terminus
abstractus et terminus concretus, discurrendo per principia et
regulas.
3. Tertia pars est de applicatione ad loca. Et dividitur
in tredecim partes. Quae sunt hae, videlicet: (1) prima figura, (2) secunda, (3)
tertia, (4) quarta figura, (5) definitiones, (6) regulae, (7) tabula, (8)
evacuatio tertiae figurae, (9) multiplicatio quartae figurae, (10) mixtio[10]
principiorum et regularum, et (11) novem subiecta, (12) centum formae, (13)
quaestiones.
1‑11. Istis partibus praenominatis applicentur materiae
quaestionum, secundum quod eis competit. Nam si materia quaestionis competit
primae figurae, ipsa applicetur ad primam figuram, et solutio quaestionis
hauriatur a textu ipsius figurae, tali modo affirmando aut negando, quod textus
remaneat illaesus. Et sicut diximus de prima figura, ita potest dici de aliis
partibus suo modo. Et haec de applicatione sufficiant suo modo causa brevitatis.
Et si intellectus artistae deficit in applicando terminos, recurrat ad Artem
magnam. Nam in ea de his largius pertractatur.
12. DE CENTUM FORMIS
In ista parte ponuntur centum formae cum earum
definitionibus, ut subiectum extendatur ad intellectum. Nam per formarum
definitiones intellectus quidem erit condicionatus ad discurrendum illas per
principia et regulas. Et per talem discursum intellectus habebit notitiam de
formis, positis in quaestionibus, definitionibus. Ideo formae cum suis
definitionibus sunt hae:
1. Entitas est causa, ratione cuius aliquod ens causat
aliud ens.
2. Essentia est forma, ab esse abstracta et in eo
sustentata.
3. Unitas est forma, cui proprie competit
unire.
4. Pluralitas est forma, aggregata ex pluribus, numero
differentibus.
5. Natura est forma, cui proprie competit
naturare.
6. Genus est ens valde consideratum et valde confusum,
quod de pluribus differentibus specie praedicatur.
7. Species est ens, quod de pluribus differentibus
numero praedicatur.
8. Individuitas est terminus, qui magis distat a genere,
quam aliud ens.
9. Proprietas est forma, cum qua agens specifice
agit.
10. Simplicitas est forma, quae magis distat a
compositione, quam aliquod aliud ens.
11. Compositio est forma, aggregata ex pluribus
essentiis.
12. Forma est essentia, cum qua agens agit in
materiam.
13. Materia est essentia simpliciter
passiva.
14. Substantia est ens, per se
existens.
15. Accidens est forma, non per se existens, nec ad suum
finem principaliter se habens.
16. Quantitas est ens, ratione cuius subiectum est
quantum, et cum ea ipsum agit quantum.
17. Qualitas est ens, ratione cuius principia sunt
qualia.
18. Relatio est forma respectiva ad multa diversa, sine
quibus non potest esse.
19. Actio est forma, inhaerens
passo.
20. Passio est ens, subsistens et inhaerens
actioni.
21. Habitus est forma, qua subiectum
induitur.
22. Situs est positio partium, recte et debite
ordinatarum in subiecto.
23. Tempus est ens, in quo entia creata sunt incepta et
nova. Vel: Tempus est ens, ex multis nunc constitutum secundum ante et
post.
24. Locus est accidens, per quod entia sunt locata. Vel:
Locus est superficies, ambiens et continens immediate partes intraneas
corporis.
25. Motus est instrumentum, cum quo movens movet motum.
Vel: Motus est id, quod sapit naturam principii, medii et
finis.
26. Immobilitas est ens, nullum appetitum habens ad
movendum.
27. Instinctus est figuralitas et similitudo
intellectus.
28. Appetitus est forma et similitudo
voluntatis.
29. Attractio est forma, cum qua attrahens attrahit
attractum. Vel: Attractio est quaedam forma, habens instinctum et appetitum
attrahendi aliquid ad subiectum.
30. Receptio est forma, cum qua recipiens recipit
receptum. Vel: Receptio est quaedam forma, habens instinctum et appetitum
recipiendi aliquid in subiecto.
31. Phantasia est similitudo, abstracta a rebus per
imaginationem.
32. Plenitudo est forma, a vacuitate
remota.
33. Diffusio est forma, cum qua diffundens diffundit
diffusibile.
34. Digestio est forma, per quam digerens digerit
digestibile.
35. Expulsio est forma, cum qua natura expellit ea, quae
non competunt subiecto.
36. Significatio est revelatio secretorum, cum signo
demonstratorum.
37. Pulchritudo est quaedam forma speciosa, recepta a
visu vel auditu vel imaginatione vel conceptu vel
delectatione.
38. Novitas est forma, ratione cuius subiectum
habituatur novis habitibus.
39. Idea in Deo est Deus. Idea autem in creatione est
creatura.
40. Mathematica[11]
est forma, cum qua intellectus humanus denudat substantiam ab
accidentibus.
41. Ens, in potentia existens, est forma in subiecto
existens absque motu, quantitate, qualitate, et huiusmodi.
42. Punctuitas est essentia puncti naturalis, existentis
minoris partis corporis.
43. Linea est longitudo, constituta ex pluribus punctis
continuis, cuius extremitates sunt duo puncta.
44. Triangulus est figura, habens tres angulos acutos,
tribus lineis contentos.
45. Quadrangulus est figura, habens quattuor angulos
rectos.
46. Circulus est figura, linea circulari
contenta.
47. Corpus est substantia, ex punctis, lineis et angulis
plena.
48. Figura est accidens, constitutum ex situ et
habitu.
49. Generales rectitudines sunt sex, ex quibus corpus
est centrum per lineas diametrales.
50. Monstruitas est deviatio motus
naturae.
51. Derivatio est subiectum materiale, per quod
particulare descendit ab universali.
52. Umbra est habitus privationis.
53. Speculum est corpus diaphanum, dispositum ad
recipiendum omnes figuras, ei repraesentatas.
54. Color est habitus, per figuram
contentus.
55. Proportio est forma, cui proprie competit
proportionare.
56. Dispositio est forma, cui proprie competit
disponere.
57. Creatio in aeternitate est idea; in tempore autem
creatura est.
58. Praedestinatio in sapientia Dei est idea; in
creatione autem est creatura.
59. Misericordia in aeternitate est idea; in
praedestinato autem est creatura.
60. Necessitas est forma, quae aliter se non potest
habere. Sed necessitatus est ens, continens illam.
61. Fortuna est accidens, inhaerens subiecto. Sed
fortunatus est homo, dispositus ad illam.
62. Ordinatio est forma, cui proprie competit ordinare.
Ordinatus autem est suum proprium subiectum.
63. Consilium est dubitabilis propositio; et consultus
est sua quies.
64. Gratia est forma primitiva, in gratiato posita sine
gratiati merito.
65. Perfectio est forma, cui proprie competit perficere
in subiecto perfecto.
66. Declaratio est forma, in qua intellectus quiescit
distinguendo. Declaratus autem est suum subiectum, in quo declaratio est
habitus.
67. Transsubstantiatio est actus naturae in
transsubstantiato, denudata forma antiqua et induta forma
nova.
68. Alteratio est forma, nata in
alterato.
69. Infinitas est forma, habens actum infinitum, ab omni
finito remota.
70. Deceptio est habitus positivus decipientis; et est
habitus privativus decepti.
71. Honor est habitus activus in honorante; passivus
autem est in honorato.
72. Capacitas est forma, cum qua capax tantum potest
continere et recipere, quantum potest ei evenire.
73. Existentia est forma, cum qua existens existit id,
quod est. Agentia est forma, movens existentem ad terminum ad
quem.
74. Comprehensio est similitudo infinitatis, et
apprehensio finitatis.
75. Inventio est forma, cum qua intellectus invenit
inventum.
76. Similitudo est forma, cum qua assimilans assimilat
sibi suum assimilatum.
77. Antecedens est forma, causans consequens. Consequens
autem est subiectum, in quo antecedens quiescit.
78. Potentia est forma, cum qua intellectus attingit
obiectum. Obiectum autem est subiectum, in quo intellectus quiescit. Actus est
connexio potentiae et obiecti.
79. Generatio in creaturis est forma, cum qua agens
causat formas novas. Corruptio est forma, cum qua corrumpens privat formas
antiquas. Privatio autem existit in medio ipsarum.
80. Theologia est scientia, quae loquitur de
Deo.
81. Philosophia est subiectum, per quod intellectus se
contrahit ad omnes scientias.
82. Geometria est ars, inventa ad mensurandum lineas,
angulos et figuras.
83. Astronomia est ars, cum qua astronomus cognoscit
virtutes et motus, quos caelum habet in inferioribus
effective.
84. Arithmetica est ars, inventa ad numerandum multas
unitates.
85. Musica est ars, inventa ad ordinandum multas voces
concordantes in uno cantu.
86. Rhetorica est ars, inventa, cum qua rhetoricus ornat
et colorat sua verba.
87. Logica est ars, cum qua logicus invenit naturalem
coniunctionem inter subiectum et praedicatum.
88. Grammatica est ars inveniendi modum recte loquendi
recteque scribendi.
89. Moralitas est habitus ad agendum bonum sive
malum.
90. Politica est ars, cum qua burgenses procurant
publicam utilitatem civitatum.
91. Ius est actus, regulatus in homine, de iustitia
habituato.
92. Medicina est habitus, cum quo medicus procurat
sanitatem patientis.
93. Regimen est forma, cum qua princeps regit populum
suum.
94. Militia est habitus, cum quo miles iuvat principem,
ut iustitiam possit tenere.
95. Mercatura est habitus, cum quo mercator scit emere
et vendere.
96. Navigatio est ars, cum qua nautae per mare sciunt
navigare.
97. Conscientia est forma, cum qua intellectus affligit
animam de commissis.
98. Praedicatio est forma, cum qua praedicator informat
populum ad habendum bonos mores, evitando malos.
99. Oratio est forma, cum qua orans loquitur Deo
sanctifice.
100. Memoria est ens, cum quo entia sunt
recolibilia.
XI
De undecima parte
Quae est de quaestionibus
Haec pars dividitur in duodecim partes seu loca,
disposita et proportionata ad quaestiones, secundum materiae diversitatem ex qua
sunt. Nam in uno loco sive parte est significata solutio unius quaestionis, et
in alio loco solutio alterius quaestionis. Propter quod diversimode applicabimus
quaestiones ad praedicta loca.
Et hoc duobus modis, videlicet faciemus aliquas
quaestiones quas solvemus; et alias, quas non solvemus, similiter faciemus. Et
istas dimittemus artistae bene intuenti, ut ipse bene abstrahat solutionem ab
illa parte sive loco, cui quaestiones transmittemus; nam in illa parte sive loco
solutio est significata. Hic vero paucas quaestiones faciemus et solvemus causa
brevitatis. Nam haec Ars abstracta est ab Arte magna, ut ipsa
brevius tractetur, ut intellectus sub paucis verbis apprehendat multa. Et sic
intellectus est magis universalis. Et per solutiones istarum quaestionum, sic
positas seu datas, poterit dari solutio aliarum quaestionum suo
modo.
Loca sive partes, ad quas transmittemus quaestiones,
sunt duodecim, ut iam supra dictum est, videlicet: (1) prima figura, (2) secunda
figura, et (3) tertia figura, (4) quarta figura, (5) definitiones, (6) regulae,
(7) tabula, (8) evacuatio tertiae figurae (9) multiplicatio quartae figurae,
(10) mixtio principiorum et regularum, (11) novem subiecta, (12) centum
formae.
Et primo de prima parte sive loco
dicemus.
1. DE QUAESTIONIBUS PRIMAE FIGURAE
1. Quaestio: Utrum sit aliquod ens, in quo subiectum et
praedicatum convertantur in identitate essentiae, naturae et numeri per totam
primam figuram? Et est respondendum, quod sic. Nam alias conversio subiecti et
praedicati et aequalitas essent destructae absolute; et aeternitas esset
superius per infinitatem durationis, et sua bonitas, magnitudo, potestas, etc.
essent inferius per finitatem; quod est impossibile.
2. Quaeritur: Quid est illud ens, in quo subiectum et
praedicatum convertuntur? Et respondendum est, quod Deus est illud ens. Talis
quidem conversio non potest esse, nisi in subiecto infinito et
aeterno.
3. Quaeritur: Utrum divina bonitas habeat ita in se
magnam bonificationem, sicut divinus intellectus
intellectionem?
4. Quaeritur: Quare Deus ita in se habet magnam
agentiam, sicut existentiam?
5. Quaeritur: Deus de quo potest tantum, quantum ipse
est?
6. Quaeritur: Quare homo et animal non convertuntur? Et
ad hoc respondendum est: Ex eo, quia conversio non potest fieri inter maius et
minus, sed inter aequalia.
7. Quaeritur: Utrum in angelo sua potestas, intellectus
et voluntas convertantur? Et respondendum est: Non. Alioquin ipse posset habere
ita infinitum actum et aeternum, sicut Deus.
2. DE QUAESTIONIBUS SECUNDAE
FIGURAE
Quaestiones secundae figurae tribus modis possunt fieri.
Sicut homo et leo, qui per differentiam differunt specie; et per concordantiam
conveniunt in genere; et per contrarietatem contrariantur, videlicet per
corruptibile et incorruptibile. Et sic de aliis suo modo.
8. Quaeritur: Utrum differentia sit magis generalis,
quam concordantia et contrarietas? Ad quod respondendum est, quod sic, eo quia
ubicumque est concordantia et contrarietas, est differentia; sed non e converso
in omnibus. In multis enim reperitur differentia et concordantia, et tamen in
illis non est contrarietas naturaliter; sicut in entibus
spiritualibus.
9. Quaeritur: Quid est maius principium, concordantia
aut contrarietas? Dicendum est, quod concordantia. A concordantia descendunt
principia positiva, a contrarietate autem privativa.
10. Quaeritur: Utrum ista definitio sit magis ostensiva,
dicendo sic: Homo est animal homificans; vel: Homo est ens, cui proprie competit
homificare, quam ista: Homo est animal rationale mortale? Et respondendum est,
quod sic. Ratio huius est, quia homificatio soli homini competit, rationabilitas
autem et mortalitas[12]
multis.
Per triangulum principii, medii et finis possunt fieri
quaestiones tribus modis. Primus modus est, quando
quaeritur:
11. Quare est una prima causa et non plures? Cui
respondendum est, ex eo, ut unus finis sit infinitus.
Secundus modus est, quando
quaeritur:
12. Utrum medium, existens inter subiectum et
praedicatum, habeat quantitatem continuam aut discretam? Et est respondendum,
quod continuam habet, respectu medii extremitatum; discretam autem, respectu
medii coniunctionis et mensurationis.
Tertius modus est, quando
quaeritur:
13. Qualis finis est ultimus in subiecto? Et
respondendum est, quod finis proprius, sed non
appropriatus.
Per triangulum maioritatis[13],
aequalitatis et minoritatis possunt fieri quaestiones tribus modis. Per
maioritatem, sicut quando quaeritur:
14. Quare Deus est supra angelum, et angelus supra
hominem? Et respondendum est, quod Deus est supra angelum, eo quia bonitas
divina et magnitudo, etc. distant per infinitatem a quantitate, et per
aeternitatem a tempore; bonitas autem angeli et magnitudo, etc. non; sed ipsa
sunt supra bonitatem, magnitudinem hominis, etc., eo quia subiectum, in quo
sunt, distat a divisione et susceptione; sed bonitas, magnitudo, etc. corporis
hominis non.
Secundus modus est, quando
quaeritur:
15. In anima quare intellectus, voluntas et memoria sunt
aequales per essentiam? Cui respondendum est: Ex eo, quia prima causa per
aequalitatem suae bonitatis, magnitudinis, etc. est intelligibilis, recolibilis
et amabilis aequaliter. Et in isto passu cognoscit intellectus, quod
demonstratio potest fieri tribus modis: per quid, aut per quia, aut per
aequalitatem vel aequiparantiam.
Tertius modus est, quando
quaeritur:
16. Quare peccatum est magis circa nihil, quam circa
aliquod aliud ens? Et dicendum est, quod propter hoc, quia magis repugnat fini
essendi.
17. Quaeritur: Utrum differentia, quae est inter
sensuale et sensuale, sit maior, quam illa, quae est inter sensuale et
intellectuale, et quam illa, quae est inter intellectuale et
intellectuale?
18. Adhuc: Utrum ista differentia, quae est inter
principium et medium, sit maior, quam illa, quae est inter medium et
finem?
19. Similiter potest quaeri de differentia, quae est
inter substantiam et substantiam, etc. Et respondendum est: Per ea, quae sunt
significata in triangulis supra dictis subiective et obiective, mediante regula
de B.
3. DE QUAESTIONIBUS TERTIAE
FIGURAE
Dictum est in tertia figura, quod quodlibet principium
applicatur alteri. Et ideo quaeritur:
20. Utrum contrarietas sit tantum applicabilis bonitati,
magnitudini, etc., quantum concordantia? Et dicendum est, quod non. Contrarietas
enim applicatur eis privando, contrariando, concordantia autem ponendo et
concordando.
Dicitur in tertia figura: Bonitas est magna. Et ideo
quaeritur:
21. Quid est bonitas magna? Et respondendum est, quod
bonitas magna est illa, quae absque contrarietate et minoritate convenit cum
omnibus principiis et suis correlativis.
22. Quaeritur: Bonitas ubi est? Vade ad cameram BI, et
recipias significata.
23. Quaeritur: Bonitas de quo est?
24. Quaeritur: Bonitas quo modo est? Vade ad cameras BD
et BK, et accipias earum significata. Et sic de aliis.
25. Item quaeritur: Quando est intellectus universalis
et particularis?
4. DE QUAESTIONIBUS QUARTAE
FIGURAE
26. Quaeritur per cameram BCD: Utrum aliqua bonitas sit
magna infinite, sicut aeternitas? Et respondendum est, quod sic; alioquin tota
magnitudo aeternitatis non esset bona.
27. Per cameram BEF quaeritur: Utrum Deus sit ita potens
per suam bonitatem, sicut per suum intellectum? Vade ad illam cameram, et recipe
significata suorum correlativorum et suarum definitionum.
28. Quaeritur: Utrum angelus producat angelum, cum sit
superius, sicut homo hominem, cum sit inferius? Respondendum est, quod non.
Angelus enim non recipit augmentationem ab extra, quia evacuaret suam essentiam;
homo autem sic, ratione corporis.
5. DE QUAESTIONIBUS PER DEFINITIONES
PRINCIPIORUM
29. Quaeritur: Utrum Deus sit ens
necessarium?
30. Quaeritur: Utrum unitas possit esse infinita absque
actu infinito?
31. Quaeritur: Utrum sit unus Deus
singularis?
32. Quaeritur: Utrum Deus possit esse malus? Vade ad
definitionem bonitatis, magnitudinis et aeternitatis, et teneas ea, quae tibi
significant. Nam si bonitas est magna et aeterna, iam necessarium est, quod
bonitas sit ratio bono magno et aeterno, quod producat bonum magnum et aeternum.
Et sic de aliis quaestionibus, quae possunt fieri per definitiones
principiorum.
6. DE QUAESTIONIBUS PER REGULAS
33. Quaeritur: Utrum credere praecedat
intelligere?
34. Quaeritur: Quae definitio[14]
est melior et clarior, aut illa, quae datur per potentiam et suum specificum
actum, vel illa, quae datur per genus et differentiam? Et respondendum est, quod
illa, quae datur per potentiam et per suum specificum actum. Per illam quidem
habetur cognitio subiecti et actus eius specifici; per alteram autem nequaquam,
nisi partium tantum.
35. Quaeritur: Utrum potentia extra suam essentiam
habeat actum?
36. Quaeritur: Utrum intellectus sit agens in memoria,
et in voluntate patiens?
37. Utrum intellectus possit habere obiectum absque
sensu?
38. Utrum divina potestas possit habere actum
infinitum?
39. Utrum actus possit esse absque
differentia?
40. Utrum actus sit possessus a potentia, vel ab
obiecto, vel ab utroque?
41. Utrum substantia possit per se existere absque suis
causis?
42. Utrum voluntas habeat posse in intellectu per
credere, et intellectus in voluntate per intelligere?
43. Utrum in anima voluntas et memoria sint
inaequales?
44. Utrum intellectus absque suis correlativis possit
esse universalis aut particularis?
45. Utrum intellectus, quando facit scientiam, facit
ipsam per proprietatem et differentiam?
46. Utrum intellectus disponat amare et memorare, et e
converso?
47. Utrum intellectus in uno et eodem tempore possit
credere et intelligere?
48. Utrum intellectus in se ipso faciat
scientiam?
49. Quaeritur: Quo modo intellectus facit
speciem?
50. Utrum intellectus cum sua specie imperet voluntati
et memoriae, quod obiectent illam speciem?
Sicut applicavimus quaestiones regularum ad intellectum,
sic possunt applicari ad alias potentias suo modo.
7. DE QUAESTIONIBUS, FACTIS PER
TABULAM
51. Quaeritur: Utrum mundus sit aeternus? Vade ad
columnam BCD, et teneas negativam. Et invenies in camera BCTB, quod si aeternus
est, sunt multae aeternitates differentes specie, et sunt concordantes per
cameram BCTC contra cameram BCTD; quod est impossibile. Unde sequitur, quod de
quaestione negativa est tenenda; et hoc probat regula B.
52. Quaeritur: Utrum Deus tantum possit esse infinitus
per suam magnitudinem, quantum per suam aeternitatem? Vade ad columnam CDE, et
ad cameram CDTC, tenendo affirmativam contra cameram CDTD.
53. Utrum tantum Deus possit per aeternitatem, quantum
per intellectum? Vade ad columnam DEF et ad cameram DETD.
54. Utrum Deus sit tantum potens per suum posse, sicut
per suum intelligere et amare? Vade ad columnam EFG. Et teneas affirmativam per
cameram EFTE et per cameram EFTF et per cameram EFTG, usquequo tota columna erit
consummata.
55. Utrum intellectus suus et sua voluntas sint maiores,
quam sua virtus? Vade ad columnam FGH. Et teneas negativam per omnes cameras
ipsius columnae, hauriendo significata camerarum.
56. Utrum divina veritas sit in tantum virtuosa per
aequales correlativos, sicut divina voluntas? Vade ad columnam GHI. Et teneas
affirmativam per omnes cameras ipsius columnae.
57. Utrum in Deo sua virtus, gloria et veritas habeant
id, quod sunt aequales, et a tempore, loco et minoritate remotae? Vade ad
columnam HIK. Et teneas affirmativam per omnes cameras.
8. DE QUAESTIONIBUS, FACTIS PER EVACUATIONEM
TERTIAE
FIGURAE
In camera BC dictum est, quod bonitas est magna. Modo
quaeritur:
58. Utrum bonitas sit magna? Et:
59. Quid est sua magnitudo? Et:
60. Bonitas et magnitudo in quo concordant?
Et:
61. Utrum possint concordare absque
differentia?
Et respondendum est, quod bonitas est magna, ut patet
per definitionem magnitudinis; et sua magnitudo est, habere suos correlativos,
ut per secundam speciem regulae C patet. Et concordant, quia bonitas est magna
per magnitudinem, et e converso. Iam quidem concordare nequaquam possent absque
differentia suorum correlativorum.
Et haec de evacuatione tertiae figurae sufficiant causa
brevitatis. Nam per hoc, quod de ipsa diximus, potest artista facere et solvere
quaestiones per alias cameras.
9. DE QUAESTIONIBUS, FACTIS PER
MULTIPLICATIONEM
QUARTAE FIGURAE
62. Quaeritur: Per quem modum intellectus condicionat se
ad generalem per generale intelligere? Vade ad multiplicationem quartae figurae.
Et videas, per quem modum intellectus multiplicat condiciones, cum quibus
multiplicat obiecta et suum intelligere, ut per multas et magnas scientias sit
generalis et multis habitibus indutus. Et haec de multiplicatione quartae
figurae sufficiant causa brevitatis.
10. DE QUAESTIONIBUS, FACTIS PER
MIXTIONEM
PRINCIPIORUM ET REGULARUM
63. Quaeritur: Utrum bonitas sit discursiva per
magnitudinem et durationem, et e converso? Et respondendum est, quod sic, ut
significatum est per tertiam figuram, faciendo de subiecto
praedicatum.
64. Quaeritur: Quid est bonitas in magnitudine,
duratione, etc.? Et respondendum est, quod in magnitudine est magna, et in
duratione durans.
65. Quaeritur: Quid habet bonitas in magnitudine,
duratione, etc.? Ad quod dicendum est, quod ipsa habet correlativos magnos in
magnitudine et in duratione durabiles. Et sicut exemplificavimus de bonitate,
ita potest exemplificari de aliis principiis suo modo. Et haec de mixtione
sufficiant causa brevitatis.
11. DE QUAESTIONIBUS NOVEM
SUBIECTORUM
11.1. DE QUAESTIONIBUS PRIMI SUBIECTI, QUOD EST
DEUS
66. Quaeritur: Utrum Deus sit? Et respondendum est, quod
sic, ut probatum est in quaestionibus primae figurae.
67. Quaeritur: Quid est Deus? Et respondendum est, quod
Deus est ens, qui tantum agit in se, quantum ipse est.
68. Per secundam speciem regulae C[15]
quaeritur: Quid habet Deus in se coessentialiter? Ad quod respondendum est, quod
habet suos correlativos, sine quibus non posset habere immensas et aeternas
rationes.
69. Per tertiam speciem quaeritur: Quid est Deus in
alio? Ad quod respondendum est, quod ipse est creans, gubernans, et
huiusmodi.
70. Per quartam speciem regulae C quaeritur: Deus quid
habet in alio? Ad quod respondendum est, quod habet in mundo posse et dominium,
et in hominibus iudicium et actum gratiae et misericordiae et humilitatis,
patientiae et pietatis. Et haec de Deo sufficiant causa
brevitatis.
11.2. DE QUAESTIONIBUS[16]
SECUNDI SUBIECTI, QUOD EST ANGELUS
71. Quaeritur: Utrum angeli sint? Et respondendum est,
quod sic. Si enim illud, quod videtur minus esse simile Deo, est, et multo magis
id, quod maius videtur esse simile Deo, est.[17]
Adhuc: Si aliquod compositum ex corporali et
intellectuali est, multo magis id, quod est compositum ex intellectuali et
intellectuali, est.
Amplius: Si angeli quidem non essent, scala differentiae
et concordantiae esset evacuata, et per consequens mundus; quod est
impossibile.
72. Quaeritur: Angelus de quo est, et cuius est? Et
respondendum est per regulam D, quod est de se ipso; sua enim essentia non
potest esse punctualis neque linealis. Et per secundam speciem eiusdem regulae
est de suis correlativis spiritualibus, scilicet de suis ‑tivis et ‑bilibus et
‑are, ex quibus est compositus. Per ‑tivos est activus, per ‑bile est
receptivus, et ‑are est actus, existens intra ‑tivos et ‑biles. Per tertiam
speciem est dicendum, quod angelus est Dei. Et haec de angelis sufficiant causa
brevitatis.
11.3. DE QUAESTIONIBUS TERTII SUBIECTI, QUOD EST
CAELUM
73. Utrum caelum moveat se ipsum? Et respondendum est,
quod sic, ut sua principia habeant correlativos substantiales et proprios per
suas constellationes.
74. Utrum caelum moveat se ad locum? Et respondendum
est, quod sic, in se et in inferioribus circulariter; sed non extra se. Ratio
huius est, quia extra se nullam actionem habet vel habere
potest.
75. Utrum angelus moveat caelum? Et respondendum est,
quod non; quia si moveret, iam ‑tivi suorum correlativorum essent inferius, et
‑biles superius; et etiam per suam formam iam non moveret elementa nec
elementata, sed per suam materiam; quod est impossibile.
76. Quaeritur: Utrum caelum habeat animam motivam? Et
respondendum est, quod sic. Nam aliter sensitiva et vegetativa non haberent
animas motivas, nec elementa haberent motum.
77. Quaeritur per primam speciem regulae de E: Quare est
caelum? Et dicendum est, quod ex eo, quia ex sua forma et materia est
constitutum.
78. Per secundam speciem regulae E quaeritur: Caelum
quare est? Et respondendum est, ut entia inferiora possint habere motum. Et haec
de caelo sufficiant causa brevitatis.
11.4. DE QUAESTIONIBUS QUARTI SUBIECTI, QUOD EST
HOMO
79. Quaeritur: Utrum homo de Deo possit habere maiorem
notitiam affirmando aut negando? Et respondendum est, quod affirmando. Deus enim
non est per illa, sine quibus ipse est, sed per illa, sine quibus esse non
potest.
80. Quaeritur: Quare homo agit per formam specificam?
Vade ad secundam speciem regulae E, et ibi est solutio
implicata.
81. Utrum homo augmentans actus suos augmentet suam
essentiam? Et respondendum est, quod nullus homo agit se
ipsum.
82. Quaeritur: Quando homo desiderat recolere, et non
potest recolere, quis istorum deficit plus, aut memoria aut intellectus? Cui
dicendum est, quod memoria. Ipsa enim citius reddit speciem antiquam naturaliter
intellectui, quam voluntati.
83. Quaeritur: Anima et corpus quo modo componunt
hominem? Et respondendum est, quod in homine bonitas corporalis et spiritualis
componunt unam bonitatem; et sic de aliis.
84. Quaeritur: Quid est vita hominis? Ad quod
respondendum est, quod illa forma, quae est composita ex vegetativa, sensitiva
et imaginativa et rationativa.
85. Quid est mors hominis? Respondendum est, quod
dissolutio potentiae elementativae, vegetativae, sensitivae, imaginativae et
rationativae.
86. Quaeritur: Utrum homo sit visibilis? Et dicendum
est, quod non. Visus enim non potest videre, nisi colorem et
figuram.
87. Quaeritur: Utrum in homine intellectus et memoria
sint eadem potentia? Et respondendum est, quod non, quia si essent eadem
potentia, intellectus iam non esset successivus in acquirendo species, neque
traderet illas oblivioni, neque etiam eas ignoraret. Iterum: Quia minus[18]
esset fortis in obiecto contra libertatem voluntatis. Et haec de homine dicta
sufficiant.
11.5. DE QUAESTIONIBUS QUINTI SUBIECTI, QUOD EST
IMAGINATIVA
88. Quaeritur: Utrum imaginativa imaginetur imaginabilia
suo modo, sicut sensitiva sensat sensibilia?
89. Quaeritur: Quae est causa, quare imaginativa
abstrahit species a sensibilibus?
90. Quaeritur: Quid est
imaginativa?
91. Utrum imaginativa habeat
correlativos?
92. Utrum imaginativa augmentet se augmentando suum
actum?
93. Utrum imaginativa sit altior potentia, quam
sensitiva?
94. Utrum imaginativa habeat instinctum et appetitum
specificos?
95. Sensitiva per quem modum impedit actum
imaginativae?
96. Quare imaginativa non est ita potens in sensatis
sicut sensitiva? Vade ad subiectum imaginativae.
97. Quaeritur: Utrum sensitiva senset imaginativam? Et
respondendum est, quod potentiae inferiores non agunt in
superioribus.
11.6. DE QUAESTIONIBUS SEXTI SUBIECTI, QUOD EST
SENSITIVA
98. Quaeritur: Quae potentia istarum sentiat famem et
sitim, aut gustus aut tactus? Et respondendum est, quod illa, quae magis
disponit obiectum.
99. Utrum gustus sic sentiat famem aut sitim cum
instinctu et appetitu, sicut visus coloratum cum colore? Vade ad secundam
speciem regulae E.
100. Quaeritur: Sensitiva ex quo sensat sensata? Et
respondendum est, quod quilibet sensus particularis sensat suum sensibile per
formam specificam; sicut subiectum coloratum, subsistens cristallo, colorat
ipsum.
101. Utrum sensitiva habeat quantitatem punctualem et
linealem? Et respondendum est, quod sensitiva ita cito attingit obiectum de
longe, sicut de prope.
102. Utrum sensitiva, sicut habet sensum communem, sic
habeat communem potestatem, instinctum et appetitum?
103. Quaeritur: Quid est
sensitiva?
104. Sensitiva cum quibus est communis et
particularis?
105. Sensitiva ex quo vivit et
nutritur?
106. Utrum sensitiva sit sensata? Vade ad subiectum
sensitivae.
11.7. DE QUAESTIONIBUS SEPTIMI SUBIECTI, QUOD EST
VEGETATIVA
107. Utrum vegetativa agat per speciem
suam?
108. Utrum vegetativa habeat aliqua, ratione quorum sit
communis et particularis, sicut sensitiva?
109. Utrum quantitas vegetativae sit punctualis aut
linealis?
110. Quaeritur: Quid est vegetativa et quid habet in se
ipsa per secundam speciem regulae C?[19]
111. Quaeritur: Vegetativa ex quo vivit et nutritur et
crescit, et in quo subiecto est plantata?
112. Quid est mors vegetativae? Vade ad subiectum
vegetativae, in quo solutiones praedictarum quaestionum sunt
implicitae.
11.8. DE QUAESTIONIBUS OCTAVI
SUBIECTI,
QUOD EST ELEMENTATIVA
113. Quid est elementativa?
114. Utrum elementativa habeat multas species, sicut
sensitiva?
115. Utrum elementativa habeat suos
correlativos?
116. Utrum flamma candelae elementet lichinum lampadis
in se ipsa, quando ipsum accendit?
117. Utrum flamma candelae sic accendat lichinum cum
aere, sicut visus sensat coloratum cum luce?
118. Utrum elementativa sit causa longitudinis,
latitudinis, profunditatis et plenitudinis?
119. Utrum elementativa sit communis species
elementorum?
120. Utrum elementativa possit esse in subiecto,
elementis remotis ab illo?
121. Utrum elementativa sit finis[20]
punctorum, linearum et figurarum?
122. Utrum elementativa sic moveat se naturaliter cum
suo instinctu et appetitu, levitate, gravitate, caliditate, et huiusmodi, sicut
homo se ipsum artificialiter cum pedibus suis?
123. Utrum elementativa possit habere naturam absque
correlativis substantialibus?
124. Utrum in elementatis[21]
elementa sint actu?
125. Utrum elementativa habeat continuam quantitatem per
omnia loca sub globo lunari?
126. Utrum sint duae caliditates, et duae siccitates, et
duae albedines, et huiusmodi? Solutio: Vade ad subiectum elementativae. Et
abstrahas ab eo solutiones, cum intellectu condicionato et artificiato per
Artem istam.
127. Utrum sit quintum elementum? Et respondendum est,
quod non. In elementatis quidem sufficiunt quattuor
complexiones.
11.9. DE QUAESTIONIBUS NONI SUBIECTI, QUOD EST
INSTRUMENTATIVA
Superius iam fecimus quaestiones instrumentalitatis
naturalis. Hic autem volumus facere moralis.
128. Quaeritur: Quid est
moralitas?
129. Quaeritur: Quid est iustitia,
prudentia?
130. Item quaeritur: Quid est avaritia et gula,
etc.?
Vade ad nonum subiectum instrumentativae, et agas,
secundum quod tibi est significatum per eius tractatum.
131. Adhuc quaeritur: Utrum iustitia sit bona? Et
respondendum est, quod sic; quia si non, tunc iniustitia non esset
mala.
132. Ulterius quaeritur: Utrum iustitia habeat
correlativos? Et dicendum est, quod sic; quia si non, iam non posset esse
habitus, nec haberet aliqua, in quibus esset sustentata et assituata. Et sicut
dicitur de istis, ita possunt fieri quaestiones de iustitia per omnia principia
sua et suas regulas. Et sicut dictum est de iustitia, ita potest dici de aliis
habitibus virtuosis.
133. Utrum vitia simpliciter sint principia privativa?
Et respondendum est, quod sic. Nam ipsa cum virtutibus nullam convenientiam
habent. In virtutibus quidem agens et agibile et instrumenta ad invicem habent
concordantiam in obiecto virtuoso. Et haec de moralibus sufficiant causa
brevitatis; maxime, quia in Arte magna de ipsis largius
pertractavimus.
12. DE QUAESTIONIBUS CENTUM
FORMARUM
Quaestiones centum formarum tot modis fieri possunt,
quot quaelibet forma est differens in novem subiectis, sicut entitas, etc., quae
est una forma in Deo, alia in angelo, et alia in caelo, etc. Sicut quando
quaeritur:
134. Utrum entitas Dei sit principium ad omnes
entitates? Et respondendum est, quod sic; eo quia sua bonitas est principium ad
omnes bonitates, et sua magnitudo ad omnes magnitudines, et sua aeternitas ad
omnes durationes. Hoc autem non potest dici de entitate angeli et caeli, etc. Et
ideo forma, secundum quod est diversa ab aliis, est discursiva cum suis
principiis et regulis.
135. Quaeritur: Utrum essentia et esse convertantur? Et
respondendum est, quod in Deo convertuntur. In Deo enim nihil est superius neque
inferius. Sed in angelo et caelo, etc. non convertuntur; eo quia esse in illis
est per essentiam, et non e converso; et ideo in talibus essentia est superius,
esse autem inferius.
Quaestiones per unum modum fieri possunt de unitate Dei,
et per alium modum de unitate angeli, et per alium modum de unitate caeli, etc.
Sicut quando quaeritur:
136. Utrum competat unitati Dei unire infinitum? Et
respondendum est, quod sic. Nam absque unire infinito ipsa unitas non posset
esse infinita; eo quia sua potestas esset finita et ligata, et in aeternitate
esset otiosa; et sic posset dici de divina bonitate et magnitudine, etc.; quod
est impossibile.
137. Si autem quaeratur de unitate angeli: Utrum ei
competat unire? Respondendum est secundum condiciones suae unitatis, videlicet
quod unus angelus cum alio unit unum loquendo moraliter obiective, unum amare,
unum intelligere, unum bonificare. Non dico, quod unus angelus uniat alium
angelum, quia non potest, ut iam dictum est. Nec etiam unum caelum potest unire
aliud caelum. Sed effective unitas caeli causat unitates inferiores. De unitate
autem hominis non est sic. Nam unus homo potest unire alium, generando alium. Et
sic de aliis suo modo.
138. Quaeritur: Utrum in Deo sit pluralitas? Et
respondendum est, quod sic, respectu suorum correlativorum, per secundam speciem
regulae C significatorum. Sine quibus non potest habere in se infinitam et
aeternam operationem bonificando, magnificando, aeternificando, etc.; et sic
essent ligatae et otiosae suae rationes; quod est impossibile. De pluralitate
autem angeli non est sic. Nam angelus compositus est ex ‑tivis et ‑bilibus
respectu simplicitatis divinae. Et similiter caelum est iam magis compositum,
quam angeli; et homo, quam caelum.
139. Quaeritur: Utrum in Deo sit natura? Et respondendum
est, quod sic, ut habeat naturale recolere, intelligere et amare, et etiam
naturalem bonitatem, magnitudinem, etc. Et ut ipsae rationes sint ei naturales,
quod producat bonum infinitum et aeternum, ut competat ei naturare. De natura
autem angelica non est sic; nam finita et nova est. Verumtamen ei competit
naturare, eo quia habet species innatas et naturales, cum quibus obiective et
naturaliter obiectat. Et sic de natura caeli potest dici secundum suum modum, et
etiam secundum sua principia et regulas naturales et specificas, cum quibus
naturaliter et specifice agit. Et sic de natura aliorum subiectorum potest dici
suo modo.
Per ea, quae dicta sunt supra, potest artista facere
quaestiones de centum formis et solvere eas, secundum quod quaestiones
diversimode tractantur et deducuntur per novem subiecta, intra se differentia,
conservando cuilibet formae suam definitionem, quam superius fecimus. Et in isto
passu cognoscit intellectus, per quem modum est valde generalis ad faciendum
multas quaestiones, ad solvendum illas per illum modum, qui est in evacuatione
tertiae figurae et in multiplicatione quartae figurae. Et ideo quis posset
numerare quaestiones et solutiones, quae fieri possunt? Et haec de quaestionibus
centum formarum sufficiant causa brevitatis.
XII
De duodecima parte
Quae est de habituatione
Haec pars est de habituatione huius Artis. Et
ipsa dividitur in tres partes. Quarum prima est de tredecim partibus, in quas
haec Ars dividitur. Et illas artista huius Artis debet habituare,
ut ipse sciat applicare quaestionem ad illum locum seu loca, quaestioni
dispositum seu disposita secundum proportionem materiae
quaestionis.
Secunda pars est, quod habituet modum et processum
textus huius Artis, tenendo modum textus ad probandum et solvendum
quaestiones peregrinas illo modo, per quem sunt explicatae in textu: Sicut unum
exemplum, per quod aliud est declaratum et exemplificatum.
Tertia pars est, quod ipse habeat modum multiplicandi
quaestiones et solutiones ad unam et eandem conclusionem, ut per tertiam et
quartam figuram et tabulam significatum est. Et haec de habituatione sufficiant
causa brevitatis.
XIII
De tertia decima parte
Quae est de modo docendi hanc
Artem
Pars ista dividitur in quattuor partes. Prima est, ut
artista bene sciat alphabetum cordetenus et figuras, definitiones et regulas
atque assituationem tabulae.
Secunda pars est[22],
ut ipse declaret bene textum scholaribus rationabiliter, et non liget se cum
auctoritatibus aliorum. Et quod scholares praelegant textum; et si dubitaverint
in aliquo, petant ab artista sive a magistro illud.
Tertia pars est, quod magister sive artista faciat
quaestiones coram scholaribus; et solvat eas rationabiliter secundum
Artis processum. Nam absque ratione artista non potest bene uti ista
Arte.
Unde sciendum est, quod haec Ars tres amicos
habet, videlicet subtilitatem intellectus, et rationem, et bonam intentionem.
Sine istis quidem tribus hanc Artem nullus addiscere
potest.
Quarta pars est, quod artista faciat scholaribus
quaestiones, ut ipsi de illis respondeant. Et dicat illis quod multiplicent
rationes ad unam et eandem conclusionem. Et adhuc, quod inveniant loca, quorum
ratione sciant respondere et multiplicare. Si vero scholares nesciant respondere
nec rationes multiplicare nec invenire, tunc temporis artista sive magister
doceat scholares de praedictis.
DE FINE HUIUS ARTIS
Ad honorem et laudem Dei et publicae utilitatis finivit
Raimundus hunc librum Pisis in monasterio sancti Domnini, mense Ianuarii anno
Domini 1307 Incarnationis Domini nostri Iesu Christi.
Amen.
[1] Dies ist der eindeutige Befund der Hss., obwohl in der Folge nur achtzehn Prinzipien angeführt werden.
[2] Madre: “magna”.
[3] Madre interpunktiert: “immensitatis, bonitatis, magnitudinis”. Gegen eine Enumeration mit drei gleichwertigen Gliedern spricht jedoch der Stellenwert, der “bonitas” und “magnitudo” als Grundwürden Gottes zukommt.
[4] Madre ordnet die Regeln numerisch von eins bis zehn. Zur Verdeutlichung des Zusammenhangs der Regeln mit dem Alphabet wird hier und im folgenden die alphabetische Ordnung gewählt.
[5] Das “T” fehlt bei Madre.
[6] Madre: “ipsam”.
[7] Madre: “sentitiva”.
[8] Zahlreiche Hss.: “explicitos”.
[9] Madre: “bonum magnum”. Gegen diese Lesart steht nicht nur die vorausgehende Aufzählung der Grundwürden, sondern auch das folgende “etc.”, das den Aufzählungs-Charakter dieser Reihe eindeutig herausstellt.
[10] Madre: “mixto”.
[11] Zahlreiche Hss.: “metaphysica”.
[12] Madre: “moralitas”.
[13] Madre: “maioritas”.
[14] Madre: “definito”.
[15] Madre rechnet “per secundam speciem regulae C” noch der Frage 67 zu. Sowohl unter formalen als auch inhaltlichen Gesichtspunkten ist jedoch von einer Zugehörigkeit zu Frage 68 auszugehen. So beginnen die folgenden zwei Fragen beide mit einem Bezug auf eine Art der Regel C, und zwar Frage 69 auf die dritte und Frage 70 auf die vierte Art der Regel. Entsprechend ist Frage 67 die erste und Frage 68 die zweite Art der Regel C zuzuordnen. Dies ist um so wahrscheinlicher, als die zweite Art der Regel C nach den Korrelativen fragt, womit sie eindeutig in den Zusammenhang der Frage 68 gehört.
[16] Madre: “quaestione”.
[17] Madre interpunktiert: “[...] quod videtur minus esse, simile Deo est, et multo magis id, quod maius videtur esse, simile Deo est.” Diese Interpunktion läßt sich jedoch im Kontext kaum rechtfertigen, wenn man bedenkt, daß die Frage nicht auf die Gottähnlichkeit der Engel, sondern ihre Existenz überhaupt gerichtet ist. Der unmittelbar nachfolgende a fortiori-Beweis bestätigt dies, indem er eine eindeutige Existenzaussage formuliert.
[18] Zahlreiche Hss.: “nimis”.
[19] Madre rechnet “per secundam speciem regulae C” der nächsten Frage zu. Dem Sinn nach gehört die zweite Art der Regel C jedoch zum zweiten Teil der Frage 110, der nach den Korrelativen fragt.
[20] Zahlreiche Hss.: “fons”.
[21] Madre: “elementis”.
[22] Madre: “et”.